Druhá cesta na Kypr

Minulý rok se mi na Kypru moc líbilo, tak jsem si prostě řekla, že se tam podívám ještě jednou, něco mě tam lákalo znovu. Našla jsem levné letenky i ubytování, tak jsem vyrazila. To ubytování nakonec nebylo nic moc, ale nevadí, stejně jsem na pokoji byla jen večer a jinak se snažila chodit, cestovat a poznávat. Samozřejmě i na koupání a opalování zbylo dost času.
Nad ránem jsme přistáli v Larnace a protože jsem měla čas, rozhodla jsem se jít do města na autobus do Limassolu pěšky. Po cestě mě vítalo právě vycházející sluníčko..
Kypr - vycházející slunce

A pak jsem se už ocitla v centru, odkud odjíždí autobusy do jiných měst, musela jsem čekat, ale za 4€ jsem se dostala v pohodě do Limassolu. Pak však vznikla těžší situace, najít ubytování, které jsem měla rezervované přes internet.
Na mapě to vypadalo jednoduše, ale ve skutečnosti právě tato část mi připadala nakonec nejtěžší. Jednak najít, kde to opravdu je, a pak to, že jsem šla s plným batohema ještě malým baťůžkem (příruční zavazadlo z letadla). A teplota vzduchu byla kolem 40°C stupňů, navíc byla cesta do kopce. Uf!! Ale nakonec jsem našla. Prakticky jsem byla až na konci Limassolu, kde už krajina postupně přechází do hor.
Takže sprcha a odpočinek, to bylo nutností, ale i přesto jsem si našla čas na koupání v moři.
Druhý den jsem si pak chtěla lépe projít Limassol (centrum jsem znala z minulého roku, ale ostatní části už ne). Chtěla jsem vidět, kde se vlastně nacházím (asi 3,5 km od pláží) a i to, jaké je zde moře a pláže.
Jinak, pro ty, co se rozhodnete jet na Kypr, tak rada: místní autobusy po městě a širším okolí zde stojí 1,5€, pokud si koupíte celodenní jízdenku, máte ji za 5€. Já si nakonec koupila jízdenku týdenní za 15€ a v oblasti Limassolu jsem už nemusela za své jízdy po celou dobu platit (jen ji musíte mít po ruce na ukázání). Jinak mezi velkými městy jezdí interbus city autobusy, kde jedna jízdy stojí 4€, pokud koupíte i zpáteční jízdenku, máte to za 7€. Tak, a teď už zase zpátky k tomu, co jsem viděla.
Nejprve několik fotek z okolí, kde jsem byla ubytovaná a z procházky po Limassolu.
Kypr - pohled z balkónu Kypr - jiný pohled na Limassol Kypr - Ohlédnutí cestou do města Kypr - Návrat k mému ubytování
Kypr - Návrat k mému ubytování Kypr - Kaplička na sousedním kopečku
Kypr - jeden z mnoha kostelů Kypr - a hned další kostelík Kypr - Limassol - moderní město Kypr - město s největším přístavem
Kypr - Lodě u starého přístavu Kypr - Pohled z mola na pobřeží Kypr - Pohled z mola na pobřeží Kypr - U mešity v historickém centru
Kypr - Obchůdky pro turisty Kypr - A ještě jeden barevný obchůdek Kypr - Červený kostelík u zastávky autobusu Kypr - Neobvyklý kruhový objezs

Cesta z Paphosu k Afroditiným skálám

Další den jsem se chtěla znovu podívat na Afroditiny skály, ale zároveň si projít i tu celou oblast kolem.
Po zkušenostech z předchozího rolku jsem to vzala z opačné strany, tedy od Paphosu. Tam jsem ale zjistila, že nejbližší autobus jede asi za 4 hodiny, tak jsem nasedla na autobus do Mandrie a pak pokračovala dál už pěšky. Cesta se ukázala jako docela náročná, i když to podle mapy nevypadalo. Ale za to jsem poznala krajinu, kterou v průvodcích nenajdete. Zároveň jsem si na opuštěném plotě utrhla hrozen (už opravdu sladký) a nebo u cesty několik dozrávajících fíků.
Místy tu byla úplně červená země a pak zase úplně bílá (především blízko moře).
Kypr - městečko Mandria Kypr - Fíkovník u cesty Kypr - Už dozrávají Kypr - neobvyklá barva půdy
Kypr - Pobřeží u Mandrie Kypr - Pobřeží u Mandrie Kypr - Krajina v této oblasti Kypr - Krajina v této oblasti
Kypr - Pohled na pohoří Trodos Kypr - Zvláštní krajina Kypr - Zvláštní krajina Kypr - Pole a sady
Nakonec jsem se pěšky dostala až do městečka Kouklia, kde v minulosti byly nejslavnější Afroditiny svatyně. Dnes se zde nachází z tohoto období muzeum, ve kterém najdete i Afroditin černý obelisk, u kterého byly dívky zasvěcovány bohyni Afrodité.
Kypr - Park v městečku Kouklia Kypr - Zbytky Afroditina chrámu Kypr - Zde bývaly nejslavnější Afroditiny svatyně Kypr - Zde bývaly nejslavnější Afroditiny svatyně
Kypr - Podlahy svatyní byly s mozaikami Kypr - V muzeu Afrodité Kypr - Obelisk Afrodité Kypr - čistota ve svatyních byla také důležitá
Kypr - Mozaika v muzeu Afrodité Kypr - Nádvoří muzea Kypr - Na nádvoří muzea Kypr - Ještě mezi vykopávkami
A tento obrázek mě zase zaujal na toaletách v muzeu. Že se vám také líbí?
Kypr - už jste si někdy myli takto nohy?

No, a pak už byla jen cesta z kopce dolů (tedy z počátku) k Afroditiým skálám. Sice trochu delší, ale to prolézání pobřežé stálo za to, však se na některé fotky podívejte. A když jsem musela obejít mořem jednu skálu, udělala jsem to i v teniskách. A to byla najednou taková úleva pro nohy, že bych tomu nikdy nevěřila.
Vloni jsem se v moři jen osvěžila (bývají tu poměrně vysoké vlny), letos jsem si troufla překonat první vlny a pak si kousek dál zaplavat. Bylo to příjemné a po tom putování především osvěžující. Doporučuji!!!
Kypr - Tím směrem se musím vydat Kypr - Bílé květy vždy zaujmou Kypr - Upravený kopec nad tajným údolím Kypr - Už se blíží pobřeží Afroditiných skal
Kypr - Pomalu sestupuji k pobřeží Kypr - Už jsem dole při moři Kypr - Mám fotit, nebo se jen dívat? Kypr - I když se člověk podívá zpět, tak vidí jen krásu
Kypr - Jen se prostě dívat Kypr - Cesta po břehu stála za to Kypr - I těm se tu líbí Kypr - Ještě kousek a budu se koupat
Kypr - Tak, tady jsem si zaplavala Kypr - Pomalu se blíží večer, je třeba myslet na cestu zpět Kypr - Stoupám po cestě nahoru a loučím se s oblastí skal Kypr - A ještě poslední pohled

Cesta k Afroditiným lázním

Další den jsem se hned vypravila ráno do Paphosu s tím, že pojedu do městačka Polis a dál k Afroditiným lázním. Vše (kromě obvyklého čekání v Paphosu - ale prošla jsem se aspoň k vyhlídce na město) šlo fajn.
Kypr - Pohled na Paphos Kypr - Pohled na Paphos Kypr - Pohled na Paphos
A pak už cesta autobusem na sever do Polis a dalším autobusem k Afroditiným lázním.
Jinak vlastní Afroditiny lázně jsou taková hezká větší louže, asi bych tak o tom neměla mluvit, ale je to prakticky pravda (však posuďte sami). Bohužel většina lidí pak přijde pouze sem a hned pospíchá zpět.
Kypr - Můžete jet na oslíku Kypr - ...nebo jít pěšky Kypr - Opravdu jen taková větší louže Kypr - Jde se tam i po schodech
Nechtělo se mi hned zpátky, tak jsem se rozhodla si projít Afroditinu stezku směrem k mysu. Ta ale stála za to. Sice nejprve hodně stoupání, ale jak se otevíral pohled na modré moře, tak mi to připadalo až neskutečné. A jak jsem se dostala k nejvyššímu bodu, otevřel se ještě pohled na modré laguny a tady se chvilkami až zastavil dech. Opravdu ne od únavy, ale od pohledu na moře a celou krajinu.
Pak už následoval sestup dolů, místy i rychlejší, protože jsem věděla, že musím stihnout poslední autobus, jinak bych se zpět do Paphosu a Limassolu nedostala.
Kypr - Jít nahoru nebo se vrátit? Kypr - Když začnete stoupat, začne se pomalu otevírat výhled na moře Kypr - Ta modrá, je kýč nebo skutečnost? Kypr - Tak raději po kamenité cestičce ještě výš
Kypr - Zase jiný pohled na moře Kypr - Zpětný pohled na zátoku, odkud jsem vyšla Kypr - Všudy přítomné borovice Kypr - Zátoka s voňavou borovicí
Kypr - Pohled na sousední vrcholy Kypr - A znovu pohled na moře Kypr - Zde staví lidé pyramidky z kamínků Kypr - To mě jeětě čeká vyšlapat
Kypr - Pohled na moře neustále lákal Kypr - Archeologické vykopávky Kypr - A cestička vede ještě výš Kypr - Dá se říci, že už se nacházím v kyperských horách
Kypr - Myslím, že už jsem docela vysoko Kypr - A zase známá zátoka Kypr - Přes borovice vypadá trochu jinak Kypr - Na vrcholu se otevřel pohled na druhou stranu
Kypr - Modré laguny Kypr - Modré laguny Kypr - Modré laguny Kypr - Modré laguny
Kypr - Modré laguny ještě naposledy Kypr - Cesta svahem zpět k autobusu Kypr - Cesta je ještě dlouhá Kypr - Poslední pohled na moře

Kolossi a Kourion

Co další den? Nechtělo si mi daleko za Limassol, tak jsem si říkala, že se autobusem svezu k hradu Kolossi a pak půjdu pěšky do oblasti Kourion, kde se nachází rozsáhlý archeologický park s amfiteátrem z doby římské. A hlavně pod touto oblastí je nádherná čistá pláž (myslím, že jedna z nejhezčích v řecké části Kypru).
Kolossi bývalo správní sídlo Johanitů a dnes je ještě hrad s věží docela zachovalý. Především pohled z věže je hezký, když je jasno nebo jen mírný opar, můžete vidět i horu Olymp (samozřejmě tu kyperskou).
Kourion jsou asi nejkrásněji položené kyperské vykopávky, které se nachází na skalní plošině. Nachází se zde i zbytek amfiteátru z doby římské. A především je zde nádherný pohled na moře a na skalní útesy.
Jakmile jsem celý park prošla, tak jsem seběhla dolů k moři, kde už na mě čekala krásně čistá pláž s osvěžující vodou. Tomu se nedalo odolat a hned jsem skončila v moři.
Kypr - Před bránou hradu Kypr - Hradní věž ve své plné kráse Kypr - Pohled z věže na domečky a krajinku Kypr - Okolní krajina s políčkami
Kypr - Pohled na městečko, v pozadí je vidět hory Kypr - Pohled na městečko Kypr - Na hradní věži Kypr - Další části hradu
Kypr - Nádvoří hradu Kypr - A ještě jednou hradní věž Kypr - Na kytičky se nesmí také zapomenout Kypr - Kaplička u hradu
Kypr - Archeologický park v oblasti Kourion Kypr - Pláže pod archeologickým parkem Kypr - Pohled na moře z vykopávek Kypr - Amfiteátr z doby římské
Kypr - Pohled z jiné strany Kypr - A ještě jeden pohled Kypr - Prostě velký archeologický park Kypr - Sloupy a jiné zbytky staveb
Kypr - Archeologický park nad mořem Kypr - Jen útesy a moře Kypr - ...a hezké pláže Kypr - Pohled, který neomrzí
Kypr - Takto se mi to líbilo Kypr - Pohled na rozsáhlé pláže v oblasti Kourion Kypr - Ještě v archeologickém parku Kypr - Skály cestou na pláž

Cesta na Guvernérskou pláž

Protože tam žádný autobus nejedet, tak jsem se místní linkou svezla na konec Limassolu a dál se rozhodla jít pěšky podél pobřeží. Nejprve to bylo fajn, ale pak začaly být cesty zarostlé, místy jsem musela i určité oblasti obcházet. Když už jsem se cítila unavená, tak se najednou otevřelo čisté pobřeží s bílými skálami. Podle mapy jsem zjistila, že jsem u Amathous pláže. Tam jsem si chvilku sedla a jen tak se dívala na moře a odpočívala. Bohužel toto bylo asi to nejhezčí místo z celého putování.
Došla jsem sice opravdu až na Guvernérskou pláž, ale pro mne nebyla tak hezká, jak jiné pláže (na břehu bylo i dost špíny, nedopalků z cigaret,...). Takže tak vychvalovaná pláž podle průvodců, se prostě nemusí vždy líbit. Taverny tam sice jsou, ale pokud je venku přes čtyřicet a máte za sebou přes 20 km cesty, tak se díváte na jiné věci, moře, čistotu pláže a vlastní koupání. Koupala jsem se tam sice také, ale taková Kourion pláž je mnohonásobně hezčí.
Nazpět jsem to už zkusila stopem a měla jsem docela štěstí, protože mě jeden pán zavezl kousek od apartmánu, kde jsem bydlela.
Kypr - Jiný pohled na Limassol Kypr - Pohled do vnitrozemí od pobřeží Kypr - A najednou se objevily neskutečně bílé útesy Kypr - Opravdu bílé!
Kypr - No, nefoťte to! Kypr - Zátoka a Amathous pláže Kypr - Skály a voda Kypr - Zátoka a Amathous pláže
Kypr - Tak tady jsem chvilku odpočívala Kypr - Jen tak se dívat Kypr - Bílé skály a modré moře Kypr - Na světě je mnoho krásných míst

Poslední den v Limassolu

Poslední den jsem už zůstala v Limassolu, dopoledne jsem strávila na pláži a koupáním v moři. Po odhlášení z apartmánu, jsem pak už šla do města a parku, který se nachází v blízkosti starého přístavu. Ve čtyři hodiny jsem pak už nasedla na autobus do Larnaky. Za světla mě nyní Larnaka oproti minulému roku příjemně překvapila, hodně se tu opravilo a také udělali hodně dlouhou průchozí kolonádu podél moře, kde se příjemně šlo. Potřebovala jsem se pak dostat až na letiště, což bylo letos daleko příjemnější i pěšky.

Abych řekla pravdu, tato druhá cesta byla kratší, tak pro mne byla fyzicky náročnější, ale stála za to. Objevila jsem zase jiná místa na Kypru a setkala se s jinými lidmi, který pomáhá tvořit obrázek o dané zemi.